Selkokielinen nuortenkirja yhdeksäsluokkalaisista tytöistä

Edith Arkko: Samira / Ninni
Hertta, 2025
149 ja 159 s.

Samira / Ninni on kaksipuoleinen kääntökirja, jonka on kirjoittanut Edith Arkko. Kirja on kirjoitettu selkokielellä. Samoissa kansissa on kaksi kirjaa. Kirjan voi aloittaa kummasta päästä tahansa. Toinen puoli kertoo Samiran tarinan. Toinen puoli kertoo samat tapahtumat Ninnin näkökulmasta.

Olen yrittänyt kirjoittaa tämän arvion selkokielellä.

Tarina kahdesta yläkoululaistytöstä

Samira ja Ninni ovat yhdeksäsluokkalaisia tyttöjä, jotka ovat rinnakkaisluokalla samassa koulussa. Heitä yhdistää ilmaisutaidon kurssi, jolla molemmat ovat mukana. Kurssilla tehdään näytelmä, jossa Ninni pääsee esittämään hirviötä.

Samirakin olisi halunnut hirviöksi, mutta hän suostuu ottamaan sivuosan. Samira haluaa kuitenkin suunnitella hirviön maskeerauksen, koska hän pitää meikkaamisesta ja kauneudenhoidosta paljon.

Tytöistä tulee ystäviä. He alkavat tehdä yhdessä meikkausvideoita TikTokiin. Kaikki ei kuitenkaan ole helppoa. Kummallakin tytöllä on elämässään myös vaikeita asioita.

Kunnianhimoa ja ahdistusta

Samira menestyy hyvin koulussa. Vanhemmat haluavat hänestä lääkärin. Samiran isovelikin opiskelee lääkäriksi. Uskaltaako Samira uhmata vanhempiaan ja mennä ammattikouluun? Yhteishaku lähestyy, eikä Samira tiedä mitä tehdä.

Koulunkäynti ahdistaa Ninniä. Ahdistuksen syynä ovat vaikea kotiolot. Ninnin vanhemmat ovat eronneet ja riitelevät paljon. Vanhempien riitely tuntuu Ninnistä pahalta, ja koulunkäynti on Ninnille todella vaikeaa. Koulupsykologista tai vanhemmista ei ole apua. Ilmaisutaidon kurssi on ainoa syy, joka saa Ninnin tulemaan kouluun. Onneksi Samira on luotettava ja turvallinen ystävä.

Tunteikas kääntökirja

Edith Arkon edellinen kirja Aurora / Eino oli myös kääntökirja. Siinä kerrottiin kahden nuoren rakastumisesta. Kahden näkökulman käyttäminen oli siinä hyvä asia, koska yhteyden saamisen vaikeus tuli hyvin esille. Tässä kirjassa ei ole ensirakkauden jännitystä, mutta Samiran ja Ninnin tarinat ovat silti kiinnostavia. Tyttöjen tarina herättää paljon tunteita.

Samira / Ninni kertoo vaikeistakin tunteista kauniisti. Samira pääsee kertomaan Ninnille uskostaan ja perheensä vaatimuksista. Ninni taas kertoo, miten vanhempien riidat satuttavat. Nuorten vaikeat kokemukset on helppo ymmärtää.

Kirja näyttää hyvin, miten vaikeuksista voi selvitä, kun luotettava ystävä auttaa. Kirjan lopussa on myös ohjeita, miten saat apua vaikeissa tilanteissa. Lämmin tarina tuo hyvän mielen.


Kirjoitan kirjoista myös Kirjavinkkeihin ja Kulttuuritoimitukseen. Minut löytää myös GoodReadsista ja StoryGraphista. Mastodonissa olen msaari@mementomori.social.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *